activiteiten rond 2012

Voor de verlichting van het inwendige van de accommodatie was een 24V installatie aanwezig. Deze werd gevoed door 2 accu’s in serie en werd vroeger tijdens het draaien van de koelwaterpomp gevoed door een vrachtwagen dynamo, welke via een drijfriem op het vliegwiel werd aangedreven. Nu in Medemblik kwam de voeding van een laadstation op de wal, van 380V 3ph naar 24 volt. Van deze kast werd ook 380V afgetakt naar 3 x 220 V voor boormachines, slijpschijven, etc.

In de praktijk was deze laadkast niet erg stabiel en liep tijdens het laden van de accu’s de spanning op tot zo’n 48V zodat de accu’s droog kookten en de 24V lampen doorbrandden.

Om dit te verhelpen hebben we de 24V bedrading vervangen door een normale 220V installatie. De kast met de acculader is daarna afgedankt en vervangen door een 380V verdeel/zekeringkast.

 

electriciteitskast

 

Hierop staan ook diverse andere groepen zoals o.a. de voeding voor de de container  en de beveiligingscamera’s. Via een aparte kabel wordt ook de baggermolen gevoed, als er niemand aan boord is, hangt die kabel “stand-by” opgeborgen om te voorkomen dat onwelkome gasten vanaf het water hier misbruik van kunnen maken. Een bijkomend voordeel is dan, dat er dan ook geen onnodige zwerfstromen door het staalwerk optreden.

Aan boord hebben we de installatie in 3 groepen verdeeld vanwege de 3 fase voeding.

 

20160915_151313

De installatie is onlangs in zijn geheel professioneel opgewaardeerd, en voorzien van nieuwe bekabeling plus de nodige contactdozen en schakelaars.

 

Ook omstreeks deze tijd is begonnen met het vernieuwen van het staalwerk van het middelste winchhok

20160915_151532

20160922_125138

 

 

 

 

 

 

Hiervoor was staalplaat en hoekijzer besteld en geleverd door toedoen van Van Oord en de I.H.C. Na het verwijderen van het oude materiaal is begonnen met een geraamte van hoek- en T-staal, en is alles bekleed met staalplaat. Dit geldt zowel voor de zijkanten als wel voor het dak. Alleen de voor en achterzijde moesten nog voorzien worden van een deugdelijke afsluiting, en aan de achterzijde moest nog een stukje dek gedubbeld worden. Aan de voorzijde is nog een nieuw raamwerk gemaakt.16-roestbak3

Alle kokers waar de drijfriemen naar boven liepen zijn één voor één los gehaald met wat handig takelwerk, en aan dek gelegd. Hier is rondom aan de bovenzijde ong. 15 cm staalplaat vernieuwd, en voorzien van hoeklijn voor verbinding met de ronde drijfwielbeschermkap erboven.

20160915_151700 De onderzijde is schuivend gemonteerd over een opstaande rand op dek heen. Vóór montage is de binnenzijde van de kokers lekker dik ingesmeerd met gekookte lijnolie.Aan de buitenzijde moet alles weer eens geverfd worden,zie foto.

De ladderhoogte-verstelmachine is ook uitelkaar gehaald en de vastzittende zuigers losgehaald. Hier was een laagje roest rond de zuigers en zuigerveren in de liners de boosdoener, zuiger en veren en het loopvlak van de zuigervoering (liner) schoongemaakt en opgezuiverd, en alles liep weer “gladjes”!20160922_125207

Alleen bleek tijdens het op stoom proefdraaien van deze machine, dat hij naar beneden toe als een speer draaide, maar naar boven toe met het gewicht van de ladder erop dus niet. Dus (a) de bosschuiven hebben teveel ruimte in hun passing, of (b) ergens  is in de schuifkast een tussenschotje stukgevroren, met stoom erop blaast hij enorm in de uitlaatleiding, die buitenboord onder water uitkomt. Dus als de ladder omhoog moet gaat dat nu met een hydraulische pers.

Het Petter motortje welke de spoelwaterpomp aandrijft, wilde niet starten,tijdens het aanslingeren hoorde je niets van een krakende verstuiver, hier bleken de brandstofpomp plunjers allebei te blijven hangen op een laklaag. Ook deze pomp dus uitelkaar gehaald, alles schoongemaakt en gepolijst,in de beide verstuivers nieuwe tips (nozzles) gemonteerd, verse brandstof in de tank en alles draaide weer prima. Wel was hij erg moeilijk met de handslinger te starten, deze liep met zijn handvat zo dicht over de plaat, dat het vel van je knokkels afsleet en geen snelheid gemaakt kon worden.Hier dus een soort “Dyno-start”op gemaakt en dat werkt flitsend! De volgende werkzaamheden bleken hierna het vernieuwen van de persgedeelte van de waterleiding , die was heel slecht en op diverse plekken doorgerot tot boven in de toren. Tijdens dit vernieuwen gelijk een nieuwe dekwas aansluiting gemaakt.

20160915_152110