activiteiten rond 2009

Zoals al op december 2009 is vermeld, is het ketelhuis verwijderd, en samen met enkele andere onderdelen zoals de warmwaterbak, de rookkast en de davits naar het R.O.C. in Heerhugowaard gebracht.

Middenstuk 1   Rookkast

Hiervoor zijn ook nog diverse andere werkzaamheden verricht, te denken aan het verwijderen van diverse stoomleidingen, de peilglazen enz. Plus het gangbaar maken van alle flens-verbindingen ! Ook de ladder naar de toren moest eraf, en de flens van de stoomafblaas van de veiligheidsklep onderdeks losgehaald.

04.dekhuis van boot af3002

Om de machineruimte wind- en waterdicht te maken, is er een grote legertent in elkaargezet, en over het gat in het dek geplaatst en voor de komende wintertijd stormvast gemaakt.

De peilglazen zijn in de werkplaats van het museum nagekeken en van nieuwe pakking voorzien.

De rookkast is vanuit Heerhugowaard in 2 gedeeltes terug aan boord gebracht, om hier precies op de tapeinden in het voorfront van de ketel pasgemaakt te kunnen worden.

09.dekhuis wordt geplaatst000

De onderzijde van het dekhuis is over een hoogte van 15 cm vernieuwd en blanco teruggebracht, zodat wijzelf na plaatsing de boutgaten konden boren op maat van het hoekstaal op dek. Wel waren alle onderdelen voorzien van een epoxy-coating, goed voor het toekomstig onderhoud!

Voordat het dekhuis geplaatst werd, is eerst de warmwaterbak naar beneden gebracht waar alvast een nieuwe fundatie voor gemaakt was.

Zodra het dekhuis op zijn plaats stond, kon de nieuwe schoorsteen welke al compleet geverfd en voorzien van zijn witte schild met zwarte “K”klaar lag, op het klephuis geplaatst en geschoord worden.

9.schoorsteen wordt geplaatst00110.opstoken000

Als laatste hijsklus hadden we de signaalmast al klaar liggen, zodat die op het platform boven op de  emmertoren vast gelast en gebout kon worden.

Tijdens het laten zakken van de schoorsteen op het dek, bleek dit dek behoorlijk te verzakken, normaal zou dus de ketel en schoorsteen-oploop dit gewicht opvangen. Met extra ondersteuning is dit opgevangen. Hierna moest alleen nog het verbindingsstuk rookkast- dek pasgemaakt en vernieuwd worden.

05.rookkast uit boot1000

                 oud tussenstuk

                           20160901_101948                                                                  en zoals het nu is

Zodra dit alles voor elkaar was is begonnen met het klaar maken van de ketel voor het stoomwezen. Voor de eerste keer keuren moest hij geperst worden op 13 bar. Hiertoe moest alles afgeblind worden en een geijkte manometer gemonteerd zijn.

Eerst de ketel geheel opvullen,zonder één bel lucht erin, en daarna met de perspomp op druk gebracht. Dit ging probleemloos, en de ketel werd goedgekeurd voor 2 jaar. De volgende keren hoefde hij alleen visueel gechecked te worden.Na het voor de eerste keer opstoken, moesten nog wel de veiligheden worden “gestoomd” dus opstoken tot 10 bar en de stelbouten zover uitdraaien dat de kleppen opensprongen,dit gebeurde voor beide kleppen afzonderlijk ,dus om en om werd één van de twee kleppen  geblokkeerd dmv een klem .De hoogte van de stelbouten werd opgemeten,en hiervoor z.g. gouvernementsringen gemaakt, zodat de veiligheden niet op een hogere druk kunnen worden ingesteld. Hierna konden de machines voorzichtig worden gedraaid, na jaren stilstand! Hierbij moet worden opgemerkt, dat de drijfriemen afgekoppeld waren.

Om inregenen te voorkomen, werd ook nog een “regenhoed” gemaakt die via een hijsinstallatie op de schoorsteen kon worden geplaatst.